JyotishaTat

Van overleven naar Leven

Spanningshoofdpijn of stress hoofdpijn

migraine hoofdpijn

Hoofdpijn » Spanningshoofdpijn » Spanningshoofdpijn Stress Hoofdpijn

Spanningshoofdpijn is een veel voorkomende vorm van hoofdpijn. De pijn vormt zich in een band rond het hoofd net uitstraling naar het achterhoofd en de nek. In het Engels heet deze vorm van hoofdpijn Tension Headache. Geef geen spanningshoofdpijn oefeningen wel tips. Chronische spanningshoofdpijn genezen is de intentie. De derde vorm in de onderstaande figuur.

soorten hoofdpijn
soorten hoofdpijn

Een spanningshoofdpijn is over het algemeen een milde tot matige pijn in jouw hoofd. Deze wordt vaak omschreven als het voelen van een strakke band om het hoofd. Een spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. De oorzaken zijn nog niet goed begrepen in de reguliere zorg. Er zijn vele spanningshoofdpijn symptomen.

Episodische spanningshoofdpijn

Episodische spanningshoofdpijn kan 30 minuten tot een week duren. Frequente episodische spanningshoofdpijn treedt minder dan 15 dagen per maand op gedurende ten minste drie maanden. Frequente episodische spanningshoofdpijn kan chronisch worden.

Chronische spanningshoofdpijn

Dit soort hoofdpijn houdt uren aan en kan continu zijn. Als uw hoofdpijn zich gedurende minstens drie maanden 15 of meer dagen per maand voordoet worden ze als chronisch beschouwd.

Oorzaken van deze vorm van hoofdpijn

De oorzaak van deze hoofdpijn is niet bekend. Vroeger dachten experts dat spanningshoofdpijn het gevolg was van spiercontracties in het gezicht, de nek en de hoofdhuid. Ook dacht met dat een gevolg van verhoogde emoties, spanning of stress was. Maar uit onderzoek blijkt dat spiercontractie niet de oorzaak is. De meest voorkomende theorie ondersteunt een verhoogde gevoeligheid voor pijn. Verhoogde spiergevoeligheid een veel voorkomend symptoom kan het gevolg zijn van een gesensibiliseerd pijnsysteem.

Triggers

Stress is de meest gemelde trigger.

Complicaties op werk & inkomen en gezinsleven

Omdat deze hoofdpijn zo vaak voorkomt, is het effect op de arbeidsproductiviteit en de algehele kwaliteit van leven aanzienlijk. De veelvuldige pijn kan ertoe leiden dat je niet in staat bent om te werken. Misschien moet je thuisblijven van jouw werk. En als je wel naar jouw  werk gaat, is jouw vermogen om te functioneren minder.

Het voorkomen van deze hoofdpijn

Naast regelmatige lichaamsbeweging kunnen technieken zoals yoga en stressmanagement helpen om de stress te verminderen.

Alles wat je helpt te ontspannen zoals diep ademhalen, yoga, meditatie en progressieve spierontspanning kan een verbetering opleveren.

Stress hoofdpijn en de gouden tip

Schrijf je in voor de Stop Migraine Hoofdpijn Innerlijke Zelf-Help Online Cursus. Je leert technieken waarmee je alle soorten hoofdpijnen en migraine zowel qua frequentie en intensiviteit kan reduceren. Stel je voor een leven zonder deze hoofdpijn!

profile-pic
profile-pic
profile-pic

Migraine

Na vele jaren heftige aanvallen van migraine te hebben gehad, ben ik in juli 2011 naar Jyo gegaan. Na 1 behandeling ben ik nu al 2,5 jaar geheel vrij van pijn! Vijf *

Loes Oostra

Ik ben in contact gekomen met de praktijk door mijn tante. Ik had veel positieve verhalen gehoord en ben dus naar de praktijk gegaan. Ik had veel last van hoofdpijn bij mijn oog - clusterhoofdpijn een vorm van migraine - en voelde mij niet lekker. Ik heb er zeker wel 5 jaar 2 to 3 keer per week last van gehad. Ik heb veel onderzoek in het ziekenhuis gehad, fysiotherapie en mensendieck. Acupunctuur en een natuurarts. Ik kon veel minder afspreken met vriendinnen en geen leuke dingen doen. Vaak moest ik thuis blijven en heb dus veel lesstof gemist op school. Ik heb 4 consulten gehad gedurende 6 weken in 2020. Na het eerste consult was mijn hoofdpijn minder en na het vierde consult was de hoofdpijn helemaal weg. Dat mijn hoofdpijn weg is en dat ik jyo heel erg dankbaar ben! Ik ben meer gaan afspreken met vriendinnen en ben weer leuke dingen gaan doen. Hopelijk kan ik mij weer goed concentreren op school. Na alles wat we al geprobeerd hadden had ik nooit verwacht dat dit mij nog zou helpen, de hoop was op. Ik ben heel blij dat ik bij jyo terecht ben gekomen. Ik ben jyo heel dankbaar! Ik zou iedereen adviseren die twijfelt, doe het! Mijn hoofdpijn had een grote impact op mijn leven en ik ben zo blij dat ik er eindelijk van af ben.

Anna van de Minkelis

Via zijn lieve vrouw Linda kwam ik in contact met Jyotisha. Had veel last van migraine aanvallen. Ik had er vanaf mijn pubertijd last van. Kon soms niet normaal meer functioneren. Ben 1x bij Jyotisha geweest voor een behandeling in 2015. ik voelde me alsof ik uit mijn lichaam werd getild alle lijnen in mijn hoofd werden recht gezet. Voor 2015 had ik wekelijks migraine en na dit bezoek is dat terug gelopen naar een paar keer per jaar. Tot op de dag van vandaag in juli 2020. Voel me nu veel beter. Ik leefde destijds op migraine pillen. Je bent zo goed in wat je doet. Je hebt al meerdere mensen die ik ken van pijn af geholpen. Of dat de pijn vele malen minder is. En ik vind jullie ook pure lieve mensen. Stop met pijnstillers en maak een afspraak. ik denk dat het namelijk belangrijker is als lichaam en geest in balans komen.

antara nuijens blok

Kies niet voor het aanpassen van levensstijl

Dit zijn de reguliere adviezen in deze richting:

  • Krijg genoeg slaap en ook weer niet te veel slaap.
  • Rook niet.
  • Sport regelmatig.
  • Eet regelmatig uitgebalanceerde maaltijden.
  • Drink 1,5 tot 2 liter  water per dag.
  • Beperk alcohol, cafeïne en suiker.

Samenvatting

Zie je graag in mijn praktijk voor chronische hoofdpijn of op de online cursus met de intentie om een einde te maken aan jouw stress hoofdpijn of te wel spanningshoofdpijn !