Spanningshoofdpijn en de gouden tip

migraine hoofdpijn

Spanningshoofdpijn is een veel voorkomende vorm van hoofdpijn. De pijn vormt zich in een band rond het hoofd net uitstraling naar het achterhoofd en de nek. In het Engels heet deze vorm van hoofdpijn Tension Headache. De derde vorm in de onderstaande figuur.

spanningshoofdpijn

Een spanningshoofdpijn is over het algemeen een milde tot matige pijn in jouw hoofd. Deze wordt vaak omschreven als het voelen van een strakke band om het hoofd. Een spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. De oorzaken nog niet goed begrepen in de reguliere zorg.

Episodische spanningshoofdpijn

Episodische spanningshoofdpijn kan 30 minuten tot een week duren. Frequente episodische spanningshoofdpijn treedt minder dan 15 dagen per maand op gedurende ten minste drie maanden. Frequente episodische spanningshoofdpijn kan chronisch worden.

Chronische spanningshoofdpijn

Dit soort hoofdpijn houdt uren aan en kan continu zijn. Als uw hoofdpijn zich gedurende minstens drie maanden 15 of meer dagen per maand voordoet worden ze als chronisch beschouwd.

Oorzaken van deze vorm van hoofdpijn

De oorzaak van deze hoofdpijn is niet bekend. Vroeger dachten experts dat spanningshoofdpijn het gevolg was van spiercontracties in het gezicht, de nek en de hoofdhuid. Ook dacht met dat een gevolg van verhoogde emoties, spanning of stress was. Maar uit onderzoek blijkt dat spiercontractie niet de oorzaak is. De meest voorkomende theorie ondersteunt een verhoogde gevoeligheid voor pijn. Verhoogde spiergevoeligheid een veel voorkomend symptoom kan het gevolg zijn van een gesensibiliseerd pijnsysteem.

Triggers

Stress is de meest gemelde trigger.

Complicaties op werk & inkomen en gezinsleven

Omdat deze hoofdpijn zo vaak voorkomt, is het effect op de arbeidsproductiviteit en de algehele kwaliteit van leven aanzienlijk. De veelvuldige pijn kan ertoe leiden dat je niet in staat bent om te werken. Misschien moet je thuisblijven van jouw werk. En als je wel naar jouw  werk gaat, is jouw vermogen om te functioneren minder.

Het voorkomen van deze hoofdpijn

Naast regelmatige lichaamsbeweging kunnen technieken zoals yoga en stressmanagement helpen om de stress te verminderen.

Alles wat je helpt te ontspannen zoals diep ademhalen, yoga, meditatie en progressieve spierontspanning kan een verbetering opleveren.

Oogmigraine en de gouden tip

Schrijf je in voor de Stop Migraine Hoofdpijn Innerlijke Zelf-Help Online Cursus. Je leert technieken waarmee je alle soorten hoofdpijnen en migraine zowel qua frequentie en intensiviteit kan reduceren. Stel je voor een leven zonder hoofdpijn!

Kies niet voor het aanpassen van levensstijl

Dit zijn de reguliere adviezen in deze richting:

  • Krijg genoeg slaap en ook weer niet te veel slaap.
  • Rook niet.
  • Sport regelmatig.
  • Eet regelmatig uitgebalanceerde maaltijden.
  • Drink 1,5 tot 2 liter  water per dag.
  • Beperk alcohol, cafe├»ne en suiker.
Deel met jouw netwerk dit bericht

Corona Pro Deo Afstand behandelingen
Meer UITLEG klik hier